• Dipsiz Forum'a sadece 3 saniyede kayıt olarak, eğitim, sağlık, edebiyat, müzik ve sosyal bilimler konularında binlerce yeni ve güncel içeriğe reklamsız olarak anında ulaşabilir, yeniliklerden anında haberdar olabilirsiniz. Haydi, şimdi kayıt ol!

Bireysel Bankacılık Nedir?

uykumvar

Müdavim üye
Deneyimli Üye
Bireysel bankacılık kökeni 2.Dünya Savaşı sonrasına dayanan bankacılık türüdür. Kurumsal bankacılık dışında kalan tüm hizmetler Bireysel bankacılık adı altında verilmektedir. Her türlü işlemin kolayca yapılmasını sağlayan bireysel banka gelişen teknolojiyle uyum sağlayarak insan hayatını oldukça kolaylaştırmaktadır. Bireysel bankacılık, Türkiye’ye 1994 yılından sonra gelmiştir. O zamandan beri gelişerek insanların ihtiyaçları doğrultusunda hizmet vermektedir. Bireysel bankacılık hizmetleri sayesinde yetişkin hayatı oldukça kolaylaşmaktadır.

bireysel-bankacilik-nedir.jpg

Bireysel Bankacılık Nedir?​

Bireysel bankacılık açıklaması çok geniş bir kavramdır. Her türlü bireysel işlemler bu bankacılık hizmeti sayesinde yapılabilmektedir. İnsan ihtiyaçlarının günden güne artması sonucuyla sürekli kendini yenileyerek hizmet sunmaktadır. Bireysel bankacılıkta kurumsal işlemler hariç tüm işlemler yapılabilmektedir.

Bankaların bireysel ve gişe işlemleri adı altında 2 tür işlemleri vardır. Gişe işlemlerinde para çekme, para transfer etme gibi basit işlemler yapılmaktadır. Bireysel bankacılık için ise ayrı salonlar bulunmaktadır. Hizmetler, krediler, yatırımlar hakkında bilgi almak isteyen kişilere bireysel bankacılık hizmetleri sunulmaktadır. Bireysel bankacılık temsilcisi, müşteriye en güvenilir bilgileri vererek doğru işlem yapmasına ve işlemlerinde bankanın ne gibi avantajlar sağlayacağını açıklamaktadır. Bu bilgiler doğrultusunda müşterinin taleplerini yerine getirmektedir.

Bireysel Bankacılık Tarihi​

Bireysel bankacılığın tarihine bakıldığı zaman Türkiye’de 90’lı yılların ortalarında hizmet vermeye başlandığı görülmektedir. Bireysel bankacılık ilk olarak 2.Dünya Savaşı’nda sonra Amerika’da ortaya çıkmış bir hizmet türüdür. Türkiye’ye ise 94 ekonomik krizi sonrası gelmiştir.

Ekonomik kriz öncesinde bankaların hizmetleri kurumsal düzeyde kalmaktaydı. Bu hizmetle beraber kapsam alanını genişleterek ekonomik krizden sıyrılmayı başarabilmişlerdir. Bireysel bankacılığa talebin artmasıyla beraber banka sayılarında da artış meydana gelmiştir. Günümüzde ise kredi kartı kullanan insanların artmasıyla vazgeçilmez bir hizmet alanı olmuştur. Bankalar, gelişen teknolojiye ayak uydurup artık bireysel bankacılık çeşitleri konusunda hizmetlerini arttırmıştır. Bireysel bankacılık internete ve mobil ortama taşınmıştır. Bireysel internet bankacılığı sayesinde insanların talepleri çok hızlı ve güvenilir şekilde yerine getirilmektedir.

Bireysel Bankacılık Özellikleri​

Bireysel bankacılık özellikleri insan ihtiyaçları doğrultusunda şekillenmektedir. İnsan ihtiyaçları günden güne değiştiği ve çeşitlendiği için bireysel bankacılık özellikleri de gelişmekte ve şekillenmektedir. Bireysel bankacılıkta kişiyle alakalı olan her türlü işlem yapılabilmektedir. Bu işlemler; kredi işlemleri, mevduat işlemleri, borç yatırma, EFT- havale işlemleri, fatura, vergi, şans oyunu ödeme işlemleri, yatırım işlemleri, bilgi alma işlemleri olarak çeşitlenmektedir.

Bireysel bankacılık müşterisi olmak için bankalardan sıra alırken gişe işlemleri yerine bireysel bankacılık tuşuna basıp sıra almak gerekmektedir. Bu durumda, başka bir salona yönlendirilip bireysel bankacılık hizmeti sunan bankacıyla iletişim kurulmaktadır. Bir sonraki bireysel bankacılık işlemlerinde de aynı bankacı müşteriyle ilgilenmektedir. Böylelikle, müşteri ve bankacı arasında sağlıklı diyalog kurulması amaçlanmaktadır. Belli bir zaman geçtikten sonra; bireysel müşteri hizmeti sunan bankacı, müşterisinin taleplerini önceden belirleyip onayını alıp, taleplerini hızlı ve uygun şekilde yerine getirmeye başlamaktadır.

Bireysel Bankacılık Hizmetleri​

Bireysel bankacılık işlemleri nelerdir sorusunu bireysel bankacılık müşterisi olmak isteyen insanlar merak etmektedir. Bireysel bankacılık işlemleri gişe işlemleri ve kurumsal işlemler dışındaki kalan tüm hizmetleri kapsamaktadır. Bu hizmetler şöyle sınıflandırılmaktadır;

  • Nakit para sağlama hizmeti: Kişinin istek ve ihtiyaçlarını gidermesi için paraya ihtiyacı olmaktadır. Bankalar da bireylerin ihtiyaç ve isteklerini karşılaması için borç para vermektedir. Bu borç para kredi ve kredi çeşitleriyle sağlanmaktadır. Birey; kredi notuna, referansına ve itibarına göre kredi işlemlerinden yararlanmaktadır. Belirli faizlerle geri ödemesi yapılandırıldıktan sonra birey krediyi ödemeye başlamaktadır.
  • Yatırım ve mevduat işlemleri: Bankalar yatırım amaçlı da kullanılmaktadır. Belirli miktar paranın banka hesabında kullanılmadan durmasına ve değerlenmesine mevduat denmektedir. Bireysel bankacılık da yatırım ve mevduat işlemleri güvenilir şekilde yapılmaktadır.
  • Ödeme işlemleri: Bireysel bankacılık sayesinde ödeme işlemleri tek tuşla yapılabilir hale gelmiştir. Ödeme işlemleri için daha çok bireysel internet bankacılığı kullanılmaktadır. Bireysel bankacılık sayesinde kolayca fatura, eğitim, kira, harç, yurt, şans oyunları gibi faturalar ödenmektedir.
  • Sigorta ve emeklilik işlemleri: Pek çok şeyin kaybedilmesi durumunda sigorta işlemleri geleceği temin altına almak adına önemlidir. Bireysel bankacılık hizmetleri sayesinde kolayca konut, sağlık, deprem gibi sigorta işlemleri yapılabilmektedir. Geleceği temin altına almak isteyenlere emeklilik işlemleri de sunulmaktadır.
  • Taksitlendirme işlemleri: Alınılan bir ürünün taksitlenme yoluyla ödenmesi için bu hizmet türünden faydalanılmaktadır.
  • Bilgi alma işlemi: Banka müşterileri herhangi bir konuda bilgi ve tavsiye almak için de bireysel bankacılık hizmetlerinden yararlanabilmektedir.

Bireysel İnternet Bankacılığı​

Bireysel bankacılık müşterisi olanların kullanabildiği bankacılık hizmetlerinden birisi de bireysel internet bankacılığıdır. Bireysel internet bankacılığı, banka şubesine gitmeden tek tuşla insanların taleplerini yerine getirmektedir. Banka gişe işlemleriyle beraber şubeden verilen bilgilerin bir kısmını bireysel internet bankacılığı sağlamaktadır. Böylece insanların bankada sıra bekleyip vakitlerini kaybetmeleri önlenmektedir. Bireysel internet bankacılığın önemli bir avantajı daha vardır. Bu avantaj ise internet bankacılığıyla yapılan işlemlerin daha az komisyon kesiyor olmasıdır.

Bireysel internet bankacılığına giriş yaparken bazı güvenlik önlemlerinden geçmek gerekmektedir. Şifre, kart numarası, kart şifresi, telefon kodu gibi güvenlik önlemleri vardır. Bu da kişilerin hesaplarının çalınmasını engellemektedir. İnsanların bilgilerini üst düzey koruma yöntemleri ile koruyup hayatlarını kolaylaştırmaktadır. Bireysel internet bankacılığı üzerinden şu işlemler yapılmaktadır;

  • Kredi başvurusu,
  • EFT, havale, para transfer işlemleri,
  • Vadeli ve vadesiz yeni hesap açma işlemleri,
  • Müşteri hizmetleri veya çağrı merkezi ile çevrim içi görüşme,
  • Şifre değiştirme işlemleri,
  • Bilgi güncelleme işlemleri,
  • Bireysel emeklilik işlemleri
  • Fatura, vergi, harç, şans oyunu ödeme işlemleri
  • Sigorta işlemleri,
  • Kredi işlemleri

Bireysel Bankacılık Modelleri​

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu yakın zamanda yeni bir bankacılık modeli duyurusunda bulunmuştur. Bu model; bireysel bankacılık analiz ve derecelendirme modeli ya da bir diğer adıyla bireysel bankacılık analiz ve değerlendirme modeli olarak bilinmektedir. Modele göre bankaların işleme düzene bireylerin menfaatine göre düzenlenmiştir. Bu düzenleme Ekonomi Reformları Eylem Planı doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Yaşlı insanların ve gençlerin bireysel bankacılığı kullanmalarının yaygınlaşmasıyla bu planın gerçekleştirildiği söylenmiştir. Kırılgan yaş profili olarak tanımlanan profillerle beraber müşterilerin menfaatlerine uygun planlamalar yapılmıştır.

Bu planlamalar doğrultusunda, bankalara proaktif bakış açısıyla hareket etme zorunluluğu getirilmiştir. Proaktif bakış açısı ise; olumsuz bir durum gerçekleşmeden önce bunu ön görüp, harekete geçip, gerçekleşmesini engellemek anlamına gelmektedir. Bu bakış açısı bankaların müşteriyle olan iletişimin güçlenmesine ve müşterilerin avantajlı konuma geçmesine yardım etmektedir. Bireysel bankacılık analiz ve derecelendirme modeli doğrultusunda bankalar strateji politikalarını müşteri yararına olacak şekilde değiştirmektedir.

Bireysel Bankacılık İptal İşlemleri​

Bankaların müşterileri, bazı durumda bireysel bankacılık müşterisi olmaktan çıkmak istemektedir. Bireysel bankacılıktan çıkmak için birkaç yöntem bulunmaktadır. Bu yöntemlerden birincisi bankanın şubesine gidip gişeden bireysel bankacılığa sıra alıp, bankacılık hizmeti veren kişiyle konuşarak talebin yerine getirilmesini sağlamaktır. Diğer yöntem ise bankaya dilekçe yazmaktır. Bu dilekçeyi elektronik ortamdan göndermek gerekmektedir.

Bankanın e-posta adresine, sitesinden ulaşıp e-posta olarak dilekçeyi bankaya iletmek gerekmektedir. Dilekçede hesabın kapatılması yönünde talimat verilmelidir. Diğer yöntem ise internet bankacılığını kullanmaktır. İnternet bankacılığıyla hesap kapatma işlemi müşterilerin hizmetine sunulmuştur. Hesabımı kapatmak istiyorum seçeneğine basıldığı zaman bankaya bu yönde talimat gitmektedir. Bu yollar sayesinde bireysel banka iptal işlemleri yapılmaktadır.
 
Top